Cassina is een Italiaanse meubelproducent. De rechten van vele meubelontwerpen van beroemde ontwerpers zijn in handen van Cassina. Tot het portfolio behoren ook Nederlandse ontwerpen, waaronder de beroemde Rood-blauwe stoel van Gerrit Rietveld uit 1918, maar ook eigentijdse ontwerpen van Marcel Wanders. De Cassina collectie bestaat uit I Maestri (de meesters) en I Contemporanei (de eigentijdsen).
Geschiedenis van Cassina
Het bedrijf Amedeo Cassina werd opgericht door de broers Cesare en Umberto in 1927 in Meda, Brianza, (Noord-Italië). Na de oorlog is Cassina blijven groeien in omvang en faam, met brede collectie meubels, waaronder stoelen, fauteuils, tafels, banken en bedden.
Cassina’s projecten
De reconstructie van het meubilair in de ‘Cassina I Maestri’ collectie begon in de jaren 1960. Designs van Le Corbusier, P. Jeanneret en C. Perriand vormen een iconisch deel van deze portefeuille. Het project startte met een gedetailleerde studie van de originele ontwerpen.
Cassina had exclusieve toegang tot een reeks documenten, waaronder tekeningen, schetsen en prototypes. Deze werden zorgvuldig geanalyseerd en vervolgens met de erfgenamen en medewerkers die het meest bekend waren met het werk van deze beroemde ontwerpers besproken.
Vanaf 1972 heeft Cassina, in samenwerking met Filippo Alison, een methode ontwikkeld om ontworpen om de objecten te gaan produceren met behoud van de kwaliteiten en het oorspronkelijk idee van de kunstenaar.
Cassina I Maestri collectie
Ontwerpers als Frank Lloyd Wright, Gerrit Rietveld, Le Corbusier en Charlotte Perriand zijn de grote namen achter de designklassiekers van I Maestri. Denk aan de Zigzag stoel, de Utrecht en de LC serie. Allemaal ontwerpen die zich goed voegen in zowel klassieke als eigentijdse interieurs.
Cassina I Contemporanei collectie
Hedendaagse ontwerpers als Philippe Starck (zie ook Flos), Jaime Hayon Jean-Marie Massaud, Luca Nichetto en Piero Lissoni ontwierpen voor de collectie I Contemporanei. Modellen als La Mise, Met en Mex Cube zijn gezichtsbepalend voor de collectie van Cassina. Dat geldt zeker ook voor de bank Maralunga van Vico Magistretti die in 2014 veertig jaar in de collectie zit.
Le Corbusier
Le Corbusier 6 oktober 1887 / 27 augustus 1965 werd geboren als Charles Éduoard Jeanneret in de Zwitserse Jura en was een architect en stedenbouwkundige van grote invloed. Al op zijn 19e was hij betrokken bij de bouw van een reeks van zes huizen in zijn geboortedorp. Maar in de periode rond 1920 leefde hij vooral van zijn schilderwerk.
In 1916 vestigde hij zich definitief in Parijs en verkeerde in de kringen van kubisten, futuristen en dadaïsten. Le Corbusier werd een alom gerespecteerd architect en schreef artikelen en boeken over architectuur, stedenbouw en kunst. Hij wilde het leven vergemakkelijken, goedkope, hoge kwaliteitswoningen leveren en mensen met elkaar verbinden door het medegebruik van standaardelementen.
In 1922 ging Le Corbusier in de Rue de Sèvres samenwerken met zijn neef Pierre Jeanneret. Hun ideeën over design kwamen overeen en ze deden gezamenlijk onderzoek hoe die ideeën te verwezelijken. In oktober 1927 sloot de jonge architect Charlotte Perriand zich bij hen aan. Vooral wat betreft het ontwerpen van meubels voor l’équipement d`interieur de l`habitation was hun samenwerking heel succesvol. Volgens deze drie ontwerpers waren er vier verschillende wijzen van zitten en voor elke wijze ontwierpen ze een stoel. Allemaal ergonomische ontwerpen op basis van het menselijk lichaam. Zo zijn er de siège a dossier basculant met de beweegbare rugleuning(LC1), de fauteuil grand comfort (LC2), de chaise longue (LC4) en de siège tournant. (LC7). Veel van de ontwerpen van Le Corbusier zijn opgenomen in de collectie van Cassina en dus nog altijd in productie.
Charlotte Perriand
Charlotte Perriand 24 oktober 1903 / 27 oktober 1999 was een Franse architect en ontwerper die in 1999 op 96 jarige leeftijd is overleden in Parijs. Ze was ervan overtuigd dat een goed ontwerp bij kan dragen aan de verbetering van de samenleving. Perriand is geboren in Parijs en studeerde de Ecole de L’Union Centrale de Arts Decoratifs in de periode 1920 – 1925. In 1927 solliciteerde ze bij Le Corbusier maar werd afgewezen. Haar presentatie op de Salon d’Automne. werd opgemerkt door Paul Jeanneret de partner van Le Corbusier, die hem er uiteindelijk van overtuigde Perriand alsnog een baan aan te bieden. Vooral haar boekenkast Nuage en het meubilair van verchroomd buizen frame maakten indruk op Le Corbusier.
In 1928 ontwierp ze drie stoelen geheel volgens de principes van Corbusier. De LC2 chaise longue de B306 en de B301. Drie modellen met een verchroomd stalen buis als frame. In de jaren 30 raakte Perriand politiek geëngageerd. In plaats van het dure chroom gebruikte ze materialen als hout en riet die veel betaalbaarder waren en maakte ze gebruik bestaande technieken Haar inspiratie haalde ze uit het meubilair dat ze in de Savoie had gezien bij haar grootouders. Een goed voorbeeld daarvan is de Tabouret. Een kruk die nog in productie is bij Cassina.
In de jaren 40 reisde ze naar Japan als officieel adviseur industrieel ontwerp voor het Ministerie van handel en industrie. Op de terugweg raakte ze gevangen en verbleef ze in ballingschap in Vietnam gedurende de oorlog. In deze periode verbreedde ze haar kennis van de locale houtbewerkings- en weeftechnieken, wat van invloed is op haar latere werk.
Na de oorlog gaat vestigde Perriand zich als zelfstandig ontwerper en werkte o.a. samen met Jean Prouvé. In de jaren 50 ontwerpt ze voor Le Corbusier de keukens in het appartementengebouw Unité d’Habitation in Marseille. Ook ontwierp ze aan aantal ski resorts in de Savoie.
De materialen
Voor Cassina is het werken met hout altijd synoniem geweest met hoog geschoolde houtbewerking en vervaardiging van kasten. De kwaliteit is te vinden in de heruitgegeven ‘Le Corbusier Legno’ collectie. Deze collectie is het resultaat van een voortdurende traditie van houtbewerking en een gedisciplineerde beheersing van de gehele productiecyclus. Alleen de beste houtsoorten worden gebruikt, zoals eiken of kastanje. Cassina geselecteert alleen de topkwaliteit grondstoffen die binnen de werkplaats zelf ook worden gecontroleerd.
De essentiële en eenvoudige aard van elk item in hout wordt bereikt met complexe bewerkingen. De zwaluwstaartverbindingen van de Tabouret bijvoorbeeld zijn het gevolg zijn van buitengewone precisie. De paddestoelvormige pinnen van de Portemanteau tonen de kwaliteit van Cassina’s houtbewerkers.
Deze kwaliteit wordt verkregen dankzij een productieproces dat georganiseerd is op industriële schaal, gecombineerd met ‘eilandjes’ van ambachtslieden die de afwerking verzorgen. Het hout wordt bewerkt met behulp van de modernste machines, maar nog steeds met een handmatig element in elk stadium van de productie. Wie de fabriek van Cassina bezoekt zal zien dat het eigenlijk een verzameling van werkplaatsen is in een fabriek.
De metalen die Cassina gebruikt, worden bedekt met driewaardig chroom Plating (CR3), een werkwijze die de veiligheid in productieomgevingen verhoogt en het milieu minder belast.
De metalen structuur van de producten van Le Corbusier, P. Jeanneret en C. Perriand dient zowel een esthetische als een functioneel doel. De bochten van de metalen onderdelen worden niet gecreëerd door het buigen van de buizen maar door een speciale lastechniek die perfecte bochten en superieure mechanische sterkte garanderen. Na het lassen wordt een lange en moeizame borstelfase uitgevoerd om het oppervlak van de structuur glad en glanzend maken. Deze details maken imitaties gemakkelijk te herkennen.
Het proces dat bekend staat als verchromen, wordt handmatig uitgevoerd. De beplating is erg dik gemaakt om de extra kracht van het product te garanderen. Tijdens elke fase in het productieproces worden uitvoerige controles uitgevoerd om de superieure kwaliteit van de constructie te garanderen.
Soriana
Soriana is een ontwerp van Afra en Tobia Scarpa uit 1969 ontworpen voor Cassina en voor het eerst gepresenteerd op de beurs van Keulen. In 1970 kreeg de Soriana de prestigieuze designprijs de Compasso d’Oro. Door gebruik te maken van de vormingsmogelijkheden die pluyurethaanschuim biedt is een verdere interne ondersteuning niet nodig. De vorm van de Soriana wordt ondersteund door de metalen beugel die hem omarmt
Bij de herintroductie van het model is dit ontwerp aangepast aan de eisen van deze tijd. Het polyurethaanschuim is vervangen door een eco-duurzame versie. Daarvoor is gebruik gemaakt van gerecyclede PET vezels als vulling en BioFoam.
De Soriana verkrijgbaar in een 2-zits bank, 3-zits bank, chaise longue en ottoman. Diverse stoffen uit de Cassina collectie zijn toepasbaar en de Soriana kan ook in leer worden bekleed. De metalen beugel kan chroom zijn of uitgevoerd worden in een van de vijf poedercoatingen.
Cab
De Cab Lounge van Cassina werd gepresenteerd op de Salone del Mobile 2015. Het is een ontwerp van Mario Bellini. De stoel is opgebouwd met een stalen frame waarover de tuigleren bekleding met een ritssluiting wordt aangebracht. Het zitkussen is opgevuld met CFK-vrij schuim en veren. De stoel is verkrijgbaar in vijf kleuren leer: zwart, bruin, taupe, blauw en rood.
Voor de Cab Lounge is er een lang rugkussen dat van het hoofdeinde doorloopt tot aan het zitkussen. Maar men kan ook kiezen voor een hoofdkussen, waardoor het ontwerp van de stoel beter tot zijn recht komt. Beide kussens worden aan de bovenzijde met een leer beklede haak aan de stoel bevestigd. De voet van de stoel is mat zwart, grijs, beige of bruin kleurend het leer.
De Cab Lounge is de jongste telg in de Cab familie. Mario Bellini ontwierp in 1977 de Cab Chair voor Cassina. Deze tuigleren eetkamerstoel is één van de iconen uit de collectie van Cassina. Inmiddels zijn er meer dan 500.000 stuks van verkocht. De stoel bestaat uit een geëmalleerd stalen frame met een zitting van polyurethaanschuim. De tuigleren bekleding wordt met behulp van een rits aan gebracht. Tot voor kort was de Cab chair in een beperkt aantal kleuren verkrijgbaar. Sinds 2015 is het kleurengamma aanzienlijk uitgebreid. Daarnaast bestaat er ook een Cab bed.
Scighera
De Scighera werd in 2015 in Milaan geïntroduceerd. Van deze bank zijn diverse uitvoeringen mogelijk. Een tweezitsbank, of een bank samengesteld uit de verschillende modulaire elementen.
De armleuningen zijn robuust van maat. Wat de bank een stoere uitstraling geeft. De verstelbare hoofdsteunen zorgen voor extra zitcomfort. Als u deze steunen niet gebruikt, liggen ze gelijk met de armleuningen, wat de strakke lijn van het ontwerp accentueert.
Het frame van de zitting is opgebouwd met elastische singels. De zitkussens, rug- en armleuningen zijn gemaakt van een met veren bekleed schuim van polyurethaan.
Voor de afneembare hoezen kan een keuze worden gemaakt uit de uitgebreide stoffen- en leercollectie van Cassina. Het bijzondere grosgain stiksel kan kleurend, of juist in contrast met de stof zijn.
De Scighera is een ontwerp van Piero Lissoni.
Mario Bellini
Mario Bellini (1935) is een internationaal gewaardeerd architect en ontwerper. Hij won de Compasso d’oro (Italiaanse designprijs) acht keer. Bellini ontwierp meubels voor diverse fabrikanten waaronder B&B Italia, Poltrona Frau, Vitra en Cassina, maar ook verlichting voor Flos. Daarnaast werkte hij o.a. ook voor Fiat en Olivetti. Hij ontving diverse prestigieuze architectuurprijzen en kreeg de Medaglia d’oro uitgereikt door de president van Italië voor zijn bijdrage aan de ontwikkeling van design en architectuur wereldwijd. De stad Milaan onderscheidde hem met de Ambrogio d’oro.
Bellini gaf lezingen in ’s werelds grootste culturele centra en was van 1985 tot 1991 redacteur van het tijdschrift Domus. Het New Yorkse Museum of Modern Art heeft 25 van zijn werken in de permanente designcollectie opgenomen en wijdde een retrospectief aan zijn werk in 1987.
Vanaf 1980 heeft Bellini zich vrijwel uitsluitend gericht op architectuur. Hij ontwierp het Expo Centre in Essen (Duitsland), het hoofdkantoor van Natuzzi in de VS , de Nationaal Gallery of Victoria in Melbourne, het hoofdkantoor van de Deutsche Bank in Frankfurt en het nieuwe congrescentrum in Milaan. Momenteel werkt hij aan de renovatie van de Brera Pinacoteca in Milaan. Andere projecten staan op stapel zoals het de het nieuwe eco-city van Zhenjiang in China en een sport- en cultuurcomplex in Quatar.
Piero Lissoni
Piero Lissoni is geboren in 1956 en is architect, art director en ontwerper Samen met Nicoletta Canesi opende hij in 1986 zijn studio “Lissoni i associati” en werkt hij als ontwerper en art director samen met de beste Italiaanse en internationale meubelfabrikanten.
De opdrachten van Studio Lissoni liggen op het terrein van architectuur, grafische- en industriele vormgeving en projecten variërend van meubels tot keukens, badkamers en verlichting.
Bekende ontwerpen van zijn hand zijn de Met, Naan, Otto, Miloe en Toot voor Cassina. Voor het verlichtingsbedrijf Flos tekende hij o.a. voor de Clara en de Button. Fritz Hansen heeft de bank Alphabet en de Lissoni sofa in zijn collectie.
Lissoni is art director bij Depadova en werkte ook voor het Italiaanse Boffi. Deze twee bedrijven zijn onlangs samengegaan. De bijzonder mooie nieuwe showroom aan de Santa Cecilia in Milaan is uiteraard van de hand van Piero Lissoni.
Jaime Hayon
De Spaanse ontwerper Jaime Hayon is in 1974 geboren in Madrid. Hij studeerde industrieel ontwerp in Madrid en Parijs en gaf van 1997 tot 2003 leiding aan Fabrica (Design Academie in Italië). In 2000 is hij zijn eigen studio begonnen en vanaf 2003 heeft hij zich daar nog uitsluitend op gericht. Op dit moment is hij een van de meest gevraagde ontwerpers en heeft hij kantoren in Italië, Spanje en Japan. Diverse musea hebben exposities aan zijn werkt gewijd zoals het Centre Pompidou, het Groninger Museum en het Design Museum in London.
Hayon werkte samen met het Deense Fritz Hansen waarvoor hij de Fri en de Ro heeft ontwerpen. Daarnaast werkte hij voor Magis, Established and Sons, Bisazza, Se, Ceccotti, Moooi en The Rug Company. Hierdoor werd hij een van de voornaamste vertegenwoordigers van een nieuwe groep ontwerpers bij wie de scheidslijn tussen kunst, decoratie en design lijken te vervagen.
Momenteel is Hayon betrokken bij het ontwerp van hotels, restaurants en winkels over de hele wereld. Zo ontwierp hij het informatiecentrum van het Groninger Museum en het restaurant Le Sergeant Recruteur in Parijs.
De waardering voor het werk van Jaime Hayon blijkt uit de vele onderscheidingen die hem werden toegekend zoals: ‘Best Installation’ van Icon Magazine, ‘Breakthrough Creator’ van Wallpaper Magazine, Elle Deco International Award 2006 en 2012, Elle Deco Germany: ‘Best International Designer’ 2008, ‘Best Designes’ for Elle Deco Japan in 2008, Ad Russia ‘Designers of the Year’ 2009, Maison & Objet designers of the Year 2010.